column

Drs. Elise van Hoek-Burgerhart
Door: Drs. Elise van Hoek-Burgerhart
20-08-2024

Hoe lang zal de kerk nog bestaan? Vreemde vraag misschien. Wie thuis is in de Bijbel, weet het antwoord: tot de jongste dag. Woorden als ontkerkelijking en secularisatie doen regelmatig de ronde.

We zien om ons heen dat het christelijk geloof niet langer een centrale plek inneemt in de samenleving. Zeker in een buitenlands kerkje met een handvol gelovigen besef je echt: we zijn een minderheid.

Soms kan je dan ook het gevoel bekruipen dat je de regels van het spel niet helemaal goed kent. Sommige regels zijn helder. Hoe hard je mag rijden op de snelweg bijvoorbeeld. Maar er zijn ook onuitgesproken regels, opvattingen en omgangsvormen. Die zijn meer intuïtief. Zo zijn onze manieren. De meeste groepen hebben van die ongeschreven regels. Daar hou je je aan. Dan ben je goed gezelschap, dan ben je een goede burger.

Eeuwenlang kwamen de opvattingen in de samenleving over een goed leven overeen met wat in de Bijbel stond. Maar nu zijn de regels van de kerk allang niet meer de regels in de samenleving. Is dat nieuw? Toch niet. Ook in de beginfase van de kerk was dat zo. Gelovigen stonden niet in een goed daglicht, ze werden vreemd gevonden. Het idee van een gekruisigde Messias was gewoonweg een belediging voor de Romeinen. Maar meer nog dan vanwege hun geloof in die gekruisigde God vielen ze op in hun samenleven als familie. Ze waren in alles zo anders.

Tim Keller noemt vijf opvallende elementen van die Vroege Kerk: ze was multiraciaal en multi-etnisch. Ze was zeer toegewijd aan de zorg voor de armen en gemarginaliseerden. Ze was niet uit op vergeldingsmaatregelen, maar op toewijding aan vergeving. Ze was in haar opvattingen sterk tegen abortus en kindermoord en praktisch in haar hulpverlening. En ze was revolutionair op het gebied van de ethiek van seksualiteit binnen het huwelijk van één man en één vrouw.

Deze verdrukte, kleine minderheid, deze sektarische groepering in de ogen van velen, stond aan het begin van de groei van Gods Koninkrijk dat de hele wereld over zou gaan. Welke lessen kunnen wij van deze eerste broeders en zusters leren?

Geïnteresseerd in meer lezenswaardige artikelen? Neem een jaarabonnement (€ 53). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Drs. Elise van Hoek-Burgerhart

is als manager onderzoek en beleid werkzaam bij de NPV – Zorg voor het leven.